Deze website gebruikt cookies. Ik ga akkoord met de privacy policy
OK

Artikels

Sociaal

“Het belangrijkste ingrediënt van sojasaus? Tijd!”

Je moet niet naar Japan om te zien hoe sojasaus wordt gemaakt. Thomas Uljee en zijn drie kompanen brouwen in Rotterdam de enige ambachtelijke sojasaus in Europa. Eos Tracé ging er in de brouwvaten kijken.

Kim Verhaeghe

Redacteur bij Eos Wetenschap
Sociaal

Seizoenarbeiders in België en hun race naar de afgrond

Het Belgische aardbeiseizoen is er weer, en dat verheugt zowel de aardbeiliefhebber als de seizoenarbeiders. Verse aardbeien worden in ons land vaak door Oost-Europeanen geplukt, die lange dagen maken en na een drietal maanden met een enveloppe vol cash naar huis gaan. Maar hoe ziet het leven van die seizoenarbeiders eruit? Waarom hebben we hen zo nodig? En waarom betalen we hen niet beter?

Sarah Vandoorne

Journalist - schrijft vooral over fairtrade en duurzaamheidslabels
Sociaal

Van filters tot fruitaroma’s: de Belg holt de waterhypes achterna

Was water vroeger gewoon water, dan heeft de Belgische consument anno 2019 keuzemogelijkheden te over wat soorten water betreft. En daar maken we wat graag gebruik van: waters met speciale smaakjes wonnen de afgelopen jaren aan populariteit, met groeicijfers van zo’n 30 procent per jaar. Maar ook kraantjeswaterfilters doen het goed. De trends tonen een drinkwatersector die economisch en ecologisch in transitie is. 

Margot Cassiers

Onderzoeksjournalist

Van kasplantje tot confituur

De Belg eet gemiddeld 1,6 kilogram aardbeien per jaar en daarmee is de aardbei de op acht na populairste fruitsoort. Hier lees je in het kort welke stappen de rode vrucht aflegt voordat je die in de supermarkt kunt kopen.

Judith Stegen

Judith is masterstudent journalistiek en loopt stage bij Eos Tracé
Gezondheid

Waarom onze angst voor E-nummers onterecht is

Op de etiketten van verpakte voeding staan de jongste jaren minder E-nummers. Daar word je als consument alleen maar beter van, toch? Niet helemaal.

Inge Taucher

Journalist
Sociaal

Hoe de supermarkt zo populair is geworden

De gouden jaren zestig plaveiden ook in West-Europa de weg voor het Amerikaanse supermarktmodel dat ons koopgedrag en onze omgang met voedsel veranderde.

Maarten Mahieu

Studeerde geschiedenis aan de Universiteit Gent en is verbonden aan het historisch onderzoeksbureau Geheugen Collectief vzw.
Sociaal

Waarom we geen kraantjeswater drinken

Terwijl het water uit de kraan van prima kwaliteit is, drinken de meeste Belgen liever water uit de fles. Het maakt de Belg een van de grootste drinkers van gebotteld water ter wereld. Hij drinkt bijvoorbeeld ruim zes maal zoveel flessenwater als de Nederlander. Druppelsgewijs zwelt een tegenbeweging aan: “Studenten met hervulbare drinkflessen vullen de collegebanken”.

Merel Deelder

Journalist - Gespecialiseerd in het ethisch perspectief van milieu, voeding en veeteelt.

Van bron tot kraan… of fles

Dat er schoon en veilig drinkwater uit de kraan in je keuken of badkamer komt is geen evidentie. Voordat het water in het drinkwaterleidingnetwerk terecht komt, gaat er een grondig reinigingsproces aan vooraf. Je leest hier alvast een beknopte samenvatting van het verhaal achter ons drinkwater.

Koen Vandepopuliere

Biochemicus van opleiding en schrijft als journalist over voeding en duurzaamheid.