Deze website gebruikt cookies. Ik ga akkoord met de privacy policy
OK

Tracé van Zeewier

Wij kennen zeewier vooral van de sushi. Maar onze consumptie van de bruin- rood- en groenwieren is marginaal in vergelijking met Aziatische landen waar zeewier behoort tot het traditionele voedsel. Maar liefst 97 procent van het wereldwijd gekweekte zeewier komt dan ook uit Azië. Voor de kweek van het 'superfood' is geen zoet water en landbouwgrond nodig - in tegenstelling tot dieren en eiwitrijke gewassen op het land. Voedsel voor de toekomst bij uitstek? Je leest het in het Tracé van Zeewier. 

Tracé van Peulvruchten

Slechts 15 procent van de peulvruchten verlaat het land van herkomst. De rest belandt op het bord van de lokale bevolking. Van die geëxporteerde bonen, linzen en erwten gaat maar 11 procent richting Europa. Niet gek, want van de Vlamingen bijvoorbeeld eet maar 1 op de 5 wekelijks een portie van die gezonde en milieuvriendelijke vleesvervangers. Een hoop cijfers, maar wat zijn het eigenlijk, peulvruchten? Het populaire doperwtje telt alvast niet mee. En de pinda? Je leest het in het Tracé van Peulvruchten. 

ontdek het volledige tracé

Tracé van Zalm

De meeste zalm die we eten is gekweekt in grote kooien of netten in zee. De kweek van zalm is de afgelopen jaren enorm gestegen, met name in Noorwegen en Chili. Vroeger kostte elke kilogram zalm (een roofvis) drie kilogram aan wilde vis. Inmiddels vervangen zalmkwekers een deel van de visolie en het vismeel in het voer door plantaardige bestanddelen. Dit heeft wel tot gevolg dat de hoeveelheid gezonde omega 3-vetzuren in gekweekte zalm de voorbije vijf jaar is gehalveerd.

ontdek het volledige tracé

Tracé van Palmolie

Palmolie komt in de meeste gevallen uit Indonesië of Maleisië en wordt verwerkt in ontelbaar veel producten: van shampoo tot pindakaas en van lippenstift tot koekjes. De teelt van de oliepalmen gaat gepaard met landroof, veenbranden en zware arbeidsomstandigheden. Gelukkig is er steeds meer duurzame palmolie. Maar hoe duurzaam is die nu echt? Lees het in het Tracé van Palmolie!

ontdek het volledige tracé

Tracé van Suiker

De weg van een klontje suiker begint bij suikerriet of suikerbieten. Een machine in de fabriek snijdt de biet of rietstengel in stukjes en mengt die met heet water, zodat de suiker oplost. Het suikerwater wordt gezuiverd en de suiker eraan onttrokken. In België eten we gemiddeld 95 gram en in Nederland 102,5 gram toegevoegde suiker per dag. Veel te veel voor een goede gezondheid, zo blijkt. Meer weten?

ontdek het volledige tracé

Tracé van Aardappel

Zijn familie bestaat al meer dan 52 miljoen jaar en 18,2% van de Belgen eet hem dagelijks: de aardappel. De meeste worden vanaf september gerooid. Als je van aardappelen frieten maakt, kan je ze maar beter eerst blancheren voordat je ze frituurt. Tenminste, dat adviseert de EU. Anders komt het kankerverwekkende acrylamide vrij. Of dat advies terecht is, en nog veel meer, lees je in het Tracé van Aardappel.

ontdek het volledige tracé

Tracé van Appel

Van alle fruitsoorten kiezen we in België het vaakst voor een appel en van alle appels eten we het vaakst onze eigen Jonagolds. Zijn rode blos heeft de appel te danken aan fenolen. Die er niet alleen voor zorgen dat de appel er aantrekkelijk uitziet, maar ook werken als preventiemiddel tegen allerlei ziektes. 19 procent van de appels is door de cosmetische kwaliteitseisen die consument en retailer opleggen te lelijk, en haalt helaas de supermarkt niet. 

ontdek het volledige tracé