Bloemkool is een belangrijk gewas voor de Belgische tuinbouwbedrijven. Op een areaal van zo'n 5500 hectare produceren telers een volume van 120 000 ton. Het grootste deel ervan is bestemd voor de verwerkende industrie. De export van bloemkool klokte in 2020 af op 13 689 ton. Tegelijkertijd importeerde België 31 157 ton. Een deel van die import is bestemd voor de versmarkt in de wintermaanden, en komt vooral uit Spanje. Maar het grootste deel van de import is afkomst uit de buurlanden Nederland en Duitsland, en gaat naar bedrijven die diepgevroren groenten produceren. De vraag naar bloemkool vanuit de diepvriessector is immers groter dan het aanbod van Belgische telers.
Het berekenen van de impact van transport is een lastige klus. Wetenschappelijke studies tonen erg uiteenlopende resultaten. Veel hangt af van wat mee in rekening wordt genomen. Sommige studies schatten de ecologische impact van transport eerder laag in. Ze beperken zich tot het tellen van zogenoemde voedselkilometers, de afstand die een product aflegt van producent tot op ons bord. Zo bekeken valt het nog wel mee met de impact van transport.
Dat klopt niet, stellen andere wetenschappers. Een recente studie definieerde transport veel ruimer, en nam ook andere factoren mee in rekening, zoals het transport van ingrediënten of meststoffen. Hun analyse stelde transport in de ruime zin verantwoordelijk voor maar liefst twintig procent van alle CO2-uitstoot binnen de voedselketen.